جام جهانی ۲۰۲۲| شگفتی آسیایی‌ها تکمیل شد؛ پرواز برزیل و پرتغال با بال زخمی/ یانکی‌ها در میهمانی لاله‌های نارنجی

8:53 - 12 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۹۷۸۴
دسته بندی: ورزشی ، عمومی
در آخرین روز از برگزاری رقابت‌های دور گروهی جام جهانی 2022 چهار دیدار برگزار شد تا تکلیف 16 تیم راه یافته به دور بعد مشخص شود.

خبرگزاری میزان - آخرین روز از دور گروهی جام جهانی 2022 شب گذشته با انجام 4 بازی پایان یافت. کره جنوبی شگفتی ساخت و با عبور از اروگوئه جواز حضور به دور بعد را کسب کرد. شکست برزیل مقابل کامرون دیگر اتفاق مهم 4 دیدار دیشب از گروه‌های G و H بود.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر اتفاقات و نتایج 4 دیدار شب گذشته:

گروه H

*کره جنوبی 2 - پرتغال یک؛ نفس پرتغال مقابل ببرهای آسیا گرفته شد

تیم ملی پرتغال در نخستین دیدار از روز گذشته که از ساعت 18:30 برگزار شد در ورزشگاه اجوکیشن سیتی مقابل کره جنوبی قرار گرفت. قضاوت این دیدار را فاکوندو تیو بر عهده داشت. سلسائو پرتغال این بازی را با سیستم 4-1-2-3 در زمین قرار گرفتند و در سوی دیگر ببرهای آسیا با سیستم 4-1-2-3 مقابل یاران رونالدو صف آرایی کردند.

تیم ملی پرتغال در ابتدا این بازی را هجومی آغاز کرد تا اینکه موفق شدند در دقیقه 5 مسابقه روی حرکت دیگو دالو و پاس رو به بیرون او به ریکاردو هورتا و ضربه این بازیکن وارد دروازه کره جنوبی شود تا پرتغالی‌ها با گلی زودهنگام از حریف خود پیش بیفتند. در دقیقه 17 حمله‌ای از سوی کره شکل گرفت و توسط کیم جین سو این حمله به گل تبدیل شد، اما داور این دیدار، این گل را به دلیل آفساید مردود اعلام کرد. کره جنوبی بعد از این اتفاق حملات خود را گسترده‌تر کردند تا اینکه در دقیقه ۲۷ ضربه کرنر کره‌ای‌ها با برخورد به بازیکن پرتغال به کیم یونگ‌گوان رسید و این بازیکن توپ را وارد دروازه کرد تا بازی به تساوی کشیده شود.

در آغاز نیمه دوم تیم ملی پرتغال یک حمله روی دروازه کره انجام داد که سرانجامی نداشت. بعد از آن حملات کره جنوبی ادامه داشت و چندین بار تا مرز گشودن دروازه پرتغال پیش رفتند تا اینکه در سومین دقیقه از وقت‌های تلف شده روی حرکت فردی سون و پاس زیبای او به هوان هی‌چان دروازه پرتغال برای بار دوم باز شد تا این تیم 2 بر یک از پرتغال پیش بیفتد. بازی با همین نتیجه به پایان رسید.

*غنا صفر - اروگوئه 2؛ حذف اروگوئه و اشک‌های سوارز با وجود پیروزی برابر ستاره‌های سیاه

تیم ملی غنا در بازی همزمان گروه H از ساعت 18:30 در ورزشگاه الجنوب مقابل اروگوئه قرار گرفت. این بازی را دنیل سیبرت قضاوت کرد. ستاره‌های سیاه در این بازی با سیستم 4-2-3-1 وارد میدان شدند و در سوی مقابل اروگوئه با سیستم 4-1-2-3 مقابل غنا قرار گرفت.

بازی تا دقیقه 16 متعادل دنبال می‌شد تا اینکه در همین دقیقه در محوطه جریمه اروگوئه خطای پنالتی روی کدوس گرفته شد. غنا توسط آندره آیو این پنالتی را از دست داد تا بازی همچنان بدون گل ادامه یابد. بعد از این اتفاق حملات اروگوئه وسیع تر شد تا اینکه در دقیقه ۲۳، نونیز از سالیسو توپ‌گیری کرد و با دروازه‌بان غنا تک به تک شد و با ضربه چیپ توپ را از او عبور داد اما در آخرین لحظه سالیسو توپ را از روی خط برگشت داد و به کرنر فرستاد. این تازه شروع کار بود تا اینکه 3 دقیقه بعد در دقیقه ۲۶، توپ به سوارز رسید و او پس از عبور از مدافع غنا، ضربه‌اش را به سوی دروازه زد که با دفع ناقص زیگی همراه شد تا آراسکائتا دروازه خالی را باز کند و اروگوئه را یک بر صفر پیش بیندازد.

این پایان کار نیمه اول نبود و در دقیقه 32 سوارس با پاسی زیبا آراسکائتا در موقعیت گلزنی قرار داد و این بازیکن با ضربه دیدنی دروازه غنا را برای دومین بار باز کرد. بعد از آن دو تیم حمله جدی را روی دروازه یکدیگر ایجاد نکردند و در ۸ دقیقه وقت تلف شده نیز اتفاق خاصی روی دروازه‌ها رخ نداد تا نماینده آمریکای جنوبی با پیروز به رختکن برود.

در نیمه دوم توپ و میدان در دست یاران اروگوئه بود. در دقیقه ۵۷، داورین نونیز داخل محوطه جریمه غنا سرنگون شد اما داور اعتقادی به پنالتی نداشت. در ادامه داور به همراه کمک‌داور ویدئویی صحنه را بررسی کرد و بر تصمیم قبلی‌اش استوار ماند. تا دقایق ابتدایی مسابقه حملات اروگوئه ادامه داشت و غنا هم یک فرصت داشت تا دروازه اروگوئه را باز کند، اما توپ آن‌ها بعد از واکنش روچت به تیر دروازه اروگوئه برخورد کرد. اروگوئه که سراسر حمله بود نهایتا با همین نتیجه به کار خود در جام جهانی پایان داد. در جدول گروه H پرتغال با ۶ امتیاز در رده اول، کره‌ جنوبی با ۴ امتیاز، اروگوئه با ۴ امتیاز و غنا با ۳ امتیاز در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

گروه G

*کامرون یک - برزیل صفر؛ سلسائو با اندوه پا به دور بعد گذاشت

تیم ملی برزیل در آخرین دیدار خود در مرحله گروهی از ساعت 22:30 در ورزشگاه لوسیل مقابل کامرون قرار گرفت. قضاوت این بازی بر عهده اسمائیل الفتح بود. سلسائو این بازی را با سیستم 4-4-2 آغاز کرد و در سوی دیگر شیرهای رام نشدنی با سیستم 4-2-3-1 وارد زمین شدند.

دیدار دو تیم برزیل و کامرون از ابتدا تا پایان نیمه نخست تماما توپ و زمین در اختیار یاران برزیل بود. حملات زیادی از سوی سلسائو روی دروازه کامرون شکل می‌گرفت که یا با عکس‌العمل دویس دروازه‌بان کامرون همراه بود یا اینکه با اختلاف کم از کنار دروازه به بیرون می‌رفت، اما در نهایت نتیجه نیمه نخست این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید.

با شروع نیمه دوم کامرون هم حملات خود را شروع کرد. ابوباکار چهره نخست کامرونی‌ها 2 موقعیت جدی روی دروازه برزیل ساخت، اما بی ثمر به بیرون رفت. باز هم رفته رفته حملات برزیل گسترده شد و آن‌ها موقعیت‌های خطرناکی روی دروازه حریف ترتیب دادند که آن‌ها یکی پس از دیگری از دست می‌رفتند. تا اینکه در دومین دقیقه از وقت‌های تلف شده ضربه سر ابوبکر روی ضد حمله کامرونی‌ها وارد دروازه ادرسون شد تا کامرونی‌ها در دقایق پایانی از حریف خود پیش بیفتند. این دیدار با همان نتیجه یک بر صفر به پایان رسید تا برزیل نخستین شکستش در جام جهانی 2022 را کسب کند. البته لازم به ذکر است برزیل برای این بازی از ترکیب اصلی خود استفاده نکرده بود.

*سوئیس 3 - صربستان 2؛ عقاب‌ها باز هم مقابل سوئیس از جام حذف شدند

تیم ملی سوئیس در دیدار همزمان در گروه G از ساعت 22:30 در ورزشگاه 974 مقابل صربستان قرار گرفتند. این بازی را فرناندو راپالینی قضاوت کرد. سوئیس در این بازی با سیستم 3-4-1-2 در زمین حاضر شد و تیم صربستان نیز با سیستم 4-2-3-1 مقابل سوئیس صف‌آرایی کرد.

تیم ملی سوئیس در ثانیه‌های ابتدایی بازی هجومی آغاز کرد تا اینکه امبولو در موقعیتی تک به تک مقابل دروازه صربستان قرار گرفت که شوت او توسط ساویچ دروازه‌بان صربستان مهار شد و در ریباند هم شوت ژاکا را هم مهار کرد. در دقیقه ۱۲، زیوکوویچ می‌توانست با ضربه از راه دور دروازه سوئیس را باز کند اما ضربه او به تیر خورد و در ریباند هم ولاهوویچ قدر این فرصت را ندانست. در دقیقه 21 سوئیس روی یک حمله خطرناک موفق شد توسط ژردان شکیری به گل اول این مسابقه دست پیدا کنند. در دقیقه 27 صربستان حمله‌ای را تدارک دید که با ارسال تادیچ و ضربه سر الکساندر میتروویچ گل نخست صربستان و تساوی مسابقه به ثمر برسد.

شکیری بازیکن تیم ملی سوئیس در فرصتی تک به تک مقابل دروازه صربستان قرار گرفت، اما ضربه‌ شکیری از کنار دروازه صرب ها به بیرون رفت. بعد از آن در دقیقه 35 پاس در عرض تادیچ با دفع ناقص مدافع سوییس به ولاهوویچ رسید تا این بازیکن با ضربه‌ای هوشمندانه دروازه سوییس را برای بار دوم باز کند و نتیجه را 2 بر یک به سود صربستان کند. این نتیجه تنها 10 دقیقه دوام آورد تا اینکه سوئیسی‌ها در دقیقه ۴۴، توپ را در سمت راست به ویدمر رساندند و او با ارسالی زمینی توپ را به امبولو رساند تا او گل تساوی تیمش را وارد دروازه حریف کند. نیمه نخست با همین نتیجه به پایان رسید.

سوئیس باز هم بازی را اینبار در نیمه دوم هجومی شروع کرد تا اینکه در دقیقه 47 مسابقه، شکیری توپ را برای وارگاس فرستاد و او با پشت پا توپ را برای فرولر کاشت و هافبک سوئیس بر خلاف جهت حرکت دروازه‌بان گل سوم تیمش را به ثمر رساند. 2 تیم تا پایان بازی حملات زیادی را ترتیب دادند، اما نهایتا بازی با همین نتیجه به پایان رسید. شکیری در پایان بازی با کارت زرد داور به دلیل درگیری با ژاکا جریمه شد. سوییس با برتری ۳ بر ۲ برابر صربستان به عنوان تیم دوم راهی مرحله یک هشتم شد و صربستان نیز با یک امتیاز در قعر جدول قرار گرفت.

*4دیدار شب گذشته آخرین دیدار مرحله گروهی جام جهانی 2022 بودند و تیم‌ها تا به اینجا حریفان خود در مرحله یک هشتم را شناختند. امروز از ساعت 18:30 و 22:30 دو دیدار از این مرحله برگزار خواهد شد که در ادامه گزارش مروری بر آن خواهیم داشت:

*هلند - آمریکا؛ ارتش یانکی‌ها آماده مقابله با لاله‌های نارنجی

از ساعت ۱۸:۳۰ امشب نخستین مسابقه مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ با دیدار ۲ تیم آمریکا و هلند در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه الریان پیگیری خواهد شد. قضاوت این بازی بر عهده ویلتون سامپایو خواهد بود.

تیم ملی آمریکا که در رنکینگ فیفا رتبه ۱۶ را دارد هفتمین حضور خود در مرحله یک هشتم نهایی در ادوار مختلف جام جهانی را تجربه می‌کند. آن‌ها پیش از این در ۱۰ دوره جام جهانی حضور داشتند که ۶ دوره موفق شدند در مرحله یک هشتم حضور بیابند. در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ آن‌ها موفق شدند تا یک هشتم صعود کنند، اما در این مرحله شکست خوردند. آمریکا آخرین بار در سال ۲۰۰۲ تا مرحله یک چهار صعود کرد. بهترین نتیجه آمریکا در ادوار مختلف جام جهانی، صعود تا مرحله نیمه نهایی در جام جهانی ۱۹۳۰ اروگوئه است.

تیم ملی هلند در رنکینگ جهانی رتبه ۸ را دارد. آن‌ها نسبت به آمریکا بسیار با سابقه هستند. تیم ملی هلند همواره در ادوار جام جهانی که حضور داشته همیشه به دور یک هشتم صعود کرده در کنار آن، لاله‌های نارنجی بارها به فینال نیز صعود کرده است. دو تیم هرگز در تاریخ مقابل هم قرار نگرفته‌اند و از این حیث، این نخستین دیدار دو تیم در قالب جام جهانی است.

*آرژانتین - استرالیا؛ کانگورو‌ها آماده رقم زدن یک شگفتی دیگر

در دومین بازی امشب از مرحله یک هشتم که از ساعت ۲۲:۳۰ برگزار خواهد شد؛ ۲ تیم استرالیا و آرژانتین در ورزشگاه احمد بن علی به مصاف هم خواهند رفت. قضاوت این دیدار بر عهده ژیمون مارسینیاک خواهد بود.

تیم ملی آرژانتین در رتبه سوم رنکینگ فیفا قرار دارد. آرژانتین یکبار در سال ۲۰۰۲ از صعود به یک هشتم بازماند، اما غیر از آن هیچوقت در ادوار مختلف جام جهانی سابقه نداشته آن‌ها از مرحله گروهی صعود نکنند. پیش از این آرژانتین و استرالیا هرگز در جام جهانی با هم رقابت نکرده‌اند. آخرین بار دو تیم در المپیک سال ۲۰۲۰ مقابل هم قرار گرفتند که استرالیا موفق شد با حساب کار ۲ بر صفر پیروز شود، در آن سال آرژانتین بسیاری از بازیکنانش را بر عهده نداشت.

تیم ملی استرالیا هم‌اکنون در رنکینگ جهانی در رتبه ۳۸ ایستاده است. آن‌ها که پیش از این دوره، ۵ بار در جام جهانی حضور داشتند به غیر از سال ۲۰۰۶ که در یک هشتم مقابل ایتالیا حذف شدند در هیچ دوره دیگر موفق به صعود نمی‌شند و از این رو استرالیا دومین صعود خود به دور یک هشتم را تجربه می‌کنند. کانگورو‌ها در تاریخ جام جهانی ۵ بار مقابل نماینده قاره آمریکا قرار گرفته که همواره بازنده بوده‌است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *